ملاحظات بعد از درمان ریشه(عصب کشی) چیست؟



رعایت توصیه های دندانپزشک از طرف بیمار سبب افزایش موفقیت طولانی مدت عمردندان می شود.


به طور کلی درد دندان پس از درمان ریشه با مسکن های تجویزی از طرف دندانپزشک قابل تحمل می باشد. بیشترین میزان درد در روز اول پس از درمان ریشه(عصب کشی)، پس از برطرف شدن بی حسی بوده و به مرور از شدت درد کاسته می شود؛به طوری که حداکثر پس از ده روز درد کاملا برطرف می شود
.
 
اولین انتخاب دارویی جهت تسکین درد، ژلوفن ۴۰۰ میلی گرم هست. در صورت سابقه بیماری خاصی،حتما دندانپزشک خود را قبل از انجام درمان و قبل از تجویز دارو مطلع سازید.در صورتی که میزاندرد شدیدتر باشد ممکن است که دندانپزشک ترکیب ژلوفن به همراه استامینوفن کدیین را درنظر بگیرد.از مصرف خودسرانه و بیش از اندازه داروهای مسکن و آنتی بیوتیک خودداری کنید.اگرچه پانسمانی که پس از درمان ریشه روی دندانتان قرار داده می شود پس از یک ساعت سفت شده و می تواند در فانکشن جویدن به شما کمک کند، ولی باید دانست که این پانسمان، موقتی بوده و از آنجا که به دندان باند نمی شود نمی تواند سبب تقویت ساختار باقیمانده دندان شود.
 
توصیه می شود حتی الامکان از فشار بر روی دندان عصب کشی شده خودداری شود تا ساختار باقیمانده دندان دچارشکستگی ودرمانهای پیچیده تر نگردد. رعایت بهداشت دهان شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ناحیه درمان شده منعی نداشته وتوصیه می شود.

در مورد زمان ترمیم دایمی دندان باید گفت که هر چه زودتردرمان تاجی توسط دندانپزشک مربوطه انجام شود در میزان موفقیت طولانی مدت دندان تاثیر گذارتر است. ترمیم تاجی نباید بیش از یک ماه به تاخیر بیفتد. در صورتی که در این مدت پانسمان دندان خالی شده باشد مراجعه مجدد به اینجانب جهت قرار دادن مجدد پانسمان ضروری است. در بعضی موارد طبق نظر دندانپزشک، قراردادن روکش روی دندان درمان ریشه شده سبب افزایش استحکام دندان می شود.