علت به وجود امدن جرم دندان


علت به وجود آمدن جرم دندان:
خطاهایی که باعث به وجود آمدن جرم دندان میشوند عبارت اند از:
1)یکبار در طول روز مسواک زدن
باکتریها و باقی مانده‌ی غذاهای موجود در دهان پس از ترکیب با بزاق دهان حالت نرم و چسبندگی به خود میگیرند و باعث ایجاد پلاک دندانی میشوند.حال اگر این پلاکها از روی سطح دندان به سرعت و خوبی پاک نشوند تبدیل به جرم دندان و در نهایت پوسیدگی دندان میشوند.اگر دندان های شما هم جزء دندانهایی است که به سرعت جرم میگیرد دوبار در طول روز و یا پس از هر وعده ی غذایی به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.پس مرحله‌ی اول جلوگیری از جرم دندان ها مسواک زدن و تمیز کردن درست دندان ها از پلاک‌ها می‌باشد.
2)استفاده از مواد غذایی شیرین
گروهی از مواد غذایی مانند:سوهان،شکلات،گز،انواع شیرینی و .... وجود دارند که بیش از گروه های غذایی دیگر باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود.در واقع احتمال جرم دار شدن دندانها را افزایش میدهند. بنابراین برای جلوگیری از جرم دار شدن دندان‌ها پس از استفاده از این گروه از مواد غذایی حتما دندان هایتان را مسواک بزنید اگر دسترسی نداشتید می‌توانید دندانهایتان را با آب بشورید تا باقیمانده ی مواد غذایی از دهان و دندانهایتان خارج شود.

3)جرم گیری نکردن دندان ها
بسیاری از افراد این تصور را دارند که جرمگیری باعث خرابی دندان ها میشود و بادرد فراوانی همراه است.ولی این تصوری اشتباه در مورد جرمگیری است زیرا جرمگیری که پزشک انجام دهد باعث از بین بردن جرمهای زیر لثه و دندان میشود و حالت پیشگیری از جرم دار شدن بیشتر دندان می‌شود.

برای داشتن دندانهای سالم و بدون جرم هر 6 ماه یکبار ودر مواقع خاص و در صورت لزوم طبق نظر پزشک بیش از این دندانهای خود را جرم گیری کنید.
4)استفاده نکردن از نخ دندان
بسیاری از افراد باورهای غلطی در مورد استفاده از نخ دندان دارند و به نوعی به بهانه های مختلف از مصرف آن خودداری میکنند.اما استفاده از نخ دندان به شدت در جلوگیری از جرم دندان تاثیر دارد در واقع فضاهای باز مابین دندان ها که هنگام مسواک زدن تمیز نمی‌شود با کمک نخ دندان از بین میرود. طبق نظر پزشکان استفاده‌ از نخ دندان 1 بار در طول روز و یک بار پس از مسواک در شب توصیه می‌شود.
نکته: برای کسانی که ناراحتیهای مربوط به لثه دارند نخ دندان بسیار توصیه می‌شود.

5)مراجعه نکردن سالی یکبار به کلینیک دندانپزشکی
یکی از دلایلی که مردم از رفتن به دندانپزشکی امتناع می‌کنند هزینه های سرسام آور آن است .به همین دلیل اغلب تا جایی که دندان به بدترین شرایط خود نرسد و مجبور نباشند، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. اما باید بدانید که هرچه دندان توسط پزشک دیرتر چک شود و ایرادهای آن مانند بالا آمدن یا پایین آمدن ماده ی آلگام که مربوط به پر کردن است دیرتر ترمیم شود باعث ایجاد پلاک های دندانی می‌شود.
در نتیجه مراجعه به دندانپزشک جهت چک کردن دندان ها سالی یکبار برای پیشگیری از جرم دار شدن دندان توصیه می‌شود.